Raftön/Drängsholmen/Tanum 21-23 april 2017

Äntligen är surfskisäsongen igång! Jag har inte paddlat alls i vinter p.g.a ont i en armbåge. Testade att paddla första gången i mars och det funkade. En månad senare var det dags för fyra pass på Einars och min Vårsamling. Äntligen på vattnet igen 🙂

Samling i Einars sommarstuga tillika kursgård i miniformat fredag kväll. Vägen dit ihop med bästa Göran och supersnabba Johan Stenberg längs E6 hade gått segt i den så typiska fredagsträngseln. Men en ask munkar och lite nötter muntrade upp stämningen ytterligare och så pass bra att de rejäla vindbyarna med snöblandat regn inte spelade så stor roll. Torrisarna och en herrans massa ulltöy var ju dessutom nerpackat.

Einar hade som vanligt bullat upp med superdupernyttiga brödet, som han så fint bakade till oss. Själv stod jag för onyttig sockerkaka.

Totalt var vi 14 stycken hos Einar, fem svenskar, Roland från Schweiz och resten norrmän. Vi var två hela damer och resten gubbar, killar, pojkar och män. Jag drog igång samlingen med en workshop i ‘Säkerhet under downwindturen’. Vi diskuterade vilka scenarios vi inte vill vara med om på havet och hur vi kan undvika dessa samt vad vi gör om vi trots allt hamnar där. Vi diskuterade delvis utifrån material/gadgets och delvis rent aktivitetsmässigt. Till exempel: Om jag tränar en massa reentry så slipper jag hamna i scenariot att jag inte kan komma upp i min ski.

Det är alltid kul att diskutera kring sådant här, jag lärde mig flera bra saker att ta med mig. Och så fick jag höra om några intressanta upplevelser från andra paddlare.

Scenarios man inte vill hamna i

Lördag
Det är som sagt tredje gången vi kör vårt läger och det kan vara lite svårt att kliva ur de bekväma kläderna. Just därför körde vi precis som alla andra gånger ett teknikpass som första passet där paddeltekniken fick sig en översyn. Som vanligt pratade Einar mycket om rotation, är det något man skall tänka på så är det den.

Gasen-i-botten Göran övar isätt långt fram och roterar fram höften.

Jag demonstrerar att påskjutshanden ska hålla sig på samma höjd genom paddeldraget.

Vi gick sedan ut på vattnet, övade lite och blev filmade från sidan och framifrån. Efter detta körde Trent och jag reentryträning med gänget. Trent ja, vart kom han in i bilden? Einar råkade ju för två månader sedan ut för en olycka som efterföljdes av operation. Han får inte sitta i kajaken förrän i slutet av juni och jag behövde en stand in på vattnet. Trent fick bli min stand in och han var helt suverän. När passet var avslutat kunde alla göra fina reentrys, kamraträddning samt paddla två surfskis med en paddel. Nu kände jag att alla var redo för att angripa vågorna på havet. Men först lunch.

Reentryinstruktion a la Emma

Efter lunchen pratade Einar lite om det där med att fånga vågor, downwind basics som det heter på surfskispråket. Kunskapsnivån inom downwind i gänget var ganska blandad så för några blev det nog en del nyheter medan för några andra blev det repetition. Einar och jag förmedlade allt från vår egen erfarenhet samt sådant vi lärt oss av Boyan, Chalupsky och Mocke – de stora grabbarna.

Einar undervisar på whiteboarden. Ser ni sweet spoten?

Vi stack sedan ut på havet medan Einar fick ta hand om disken samt fyra igång brasan till badestampet. På havet var det fint blås och snälla men fina vågor, precis lagom stora för att orka paddla emot och ändå få surf med. Vi körde några olika övningar i vågorna och de där övningarna är alltid lika nyttiga för mig. Jag borde göra dem oftare!

Det var en duktig grupp där de flesta av deltagarna hanterade vågorna utan bekymmer och satt i rätt surfskis. Jag utmanade gruppen på ett kort race sidledes i vågorna och det såg ut att gå hur fint som helst. Vår egen schweizare, som inte hade mycket erfarenhet av vågor, klarade sig utmärkt och verkade hitta mer och mer surf.

-Följ vågornas riktning, paddla så långt ni kan på 80 paddeldrag! Foto: Roland Juillerat

Efter 2 h och ett ganska tufft pass tog vi upp våra skis, drog av oss torrdräkterna och sjönk ner i badtunnan. Så förträffligt skönt det var! Lite öl, nötter, solsken och fler kompisar i badtunnan och eftermiddagen var fulländad.

Otroligt skönt, perfekt temperatur i tunnan! Foto: Roland Juillerat

Efter grillmiddagen var det så dags för Einar och prata om surfskirelaterad träning. Vid det här laget var jag så enormt trött så när herrarna hade avslutat kapitlet om funktionell träning och började glida in på stretching fick jag kasta in handduken. Jag var bara tvungen att gå och lägga mig. Men som vanligt, helt suveräna diskussioner och precis som förra året kom Bjarne med flera intressanta inlägg om träningslära.

Söndag

Vi hade så enormt tur med vädret, sol och vind varje dag. Frukosten intogs glupskt av gänget och både Trent och Göran körde med Einars sill-på-gröten. Den är mer eller mindre obligatorisk på den här tillställningen, bangar man får man onda ögat av dem som ‘pallar’. Jag körde mina sillabitar på en knäcke, är inte det bra nog? 🙂

Ät sill på gröten och du blir lika sprek som Einar

Ute till havs fortsatte jag med att dela med mig av hur man kan öva för att bli bättre på att fånga vågor utan att vara stor och stark. Trent tog sig an andra halvan av gänget och lärde dem hitta sweet spoten och surftajmingen.

på eftermiddagen avslutade jag med ett kortare pass där vi testade på några olika typer av intervaller som jag tycker är både motiverande, roliga och bra för just surfskipaddlare. Lite nytt för i år var några intervaller man kan köra utan klocka och som funkar bra i en grupp där man är ojämna. Precis som  med sillen på gröten så höll jag fast vid min tradition, att avsluta Vårsamlingen med min reentryintervall. Jag fick jäkla tufft motstånd i år av både Alexander och Roland där sistnämnde knep förstaplatsen, Alexander tvåa och jag trea. KUL! Jag kan inte tjata nog om vikten av att kunna sin reentry och med den här intervallen ser man ganska snabbt hur bra man egentligen kan den, hur bra man kan den i stressade situationer och vad som händer när man går runt i fart. Skitbra tycker jag!

Så var tredje vårsamlingen till ända och det var bara att packa ihop. Jättekul som vanligt, helt klart en av årets höjdpunkter för mig. Tack alla goa deltagare, ni var jätteduktiga och det var bara härligt att få försöka inspirera er lite och dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Tack för det ni delade med er utav!

Fler bilder från Vårsamlingen

Einars minikursgård Drängsholmen – nu invaderad av surfskipaddlare

Einars hus

Fotade lite med en drönare. Bjarne, Göran och Roland njuter lite extra på havet.

Roland från Schweiz trivdes fint

Avslutningsvis, här är Västkust Surfskis Trent Victor, så som bara Trent kan vara. Tack för att du finns kompis, fortsätt att förgylla vår tillvaro 🙂

Trent får syn på drönaren…