8 -11 augusti 2022

Einar Kjerschow har vid flertalet tillfällen berättat om fina downwindturer på Sørlandet i Norge och speciellt vid surfstället Lista. I höstas under Queen and King lärde Kris och jag känna Bent Bakke, som förutom paddlar surfski även vindsurfar väldigt mycket. Han upplyste Kris om hur ofta det blåser där han bor och alla fina ställen hon skulle kunna vinga (wing surfa) på. Nu var både Kris och jag sugna på att testa Sörlandet och vi tog emot Bents inbjudan.

8 augusti, Tisdag morgon, upp i ottan för att komma med Strömstad-Sandefjordsfärjan. Med den kapar man ingen tid men slipper 3h bakom ratten och således mindre bränsleförbrukning. Vi satt skönt i knappt 3h på färjan och rullade av mätta och pigga för att tillryggalägga de sista 3 timmarna till Flekkeröya nära Kristiansand. Här var det samling för kvällens downwind som Bent dragit ihop. Einar och några till var också där och vi organiserade oss i bilar för att köra västerut till Ausviga, Bents hemma hamn. Kris riggade vingen och foilbrädan, hon skulle testa surfspotet tillika Bents hemmaklubb. Hon verkade vara i gott sällskap, flera andra var där med vinge och windsurfingbräda.

Vid Ausviga, ca 30 min körning, satte vi i från brygga och badstege och paddlade ut genom den fina skärgården. Det påminde starkt om Fjällbacka då vi paddlade genom de pittoreska kanalerna kantade av sjöbodar och hus. Ganska snart nådde vi karga klippor och öppet hav. Det var strålande solsken och Windy hade sagt ca 8-9 m/s från sydväst. Enligt Bent blir det ofta bris vid soligt väder och mer vind än det som utlovas. Så även idag. Efter en stunds sidsurfande fick vi vågorna bakifrån, som tilltog. De var rejält branta och otroligt lättsurfade. Men också relativt stökigt med två vågsystem och det fanns många branta backar olika riktningar att sikta mot.
När vi surfat ca 13 km svängde vi av inåt Flekkeröya och möttes av en vingande glad Kris. Tillsammans surfade vi nästan hela vägen in till bryggan. KUL!
Bents gäng var riktigt snabba och det var nästan inget väntande alls under turen. En riktigt fin start på Norgesemestern!

Einar lånade ski av mig. Och matchande keps 🙂
Bents hemmahamn. Gångavstånd från huset. Lyx!
Bengt körde riktigt bra! Fick trycka på för att hålla undan.
Kris mötte oss ute på havet
Snabba och surfiga gänget!
Ausviga till Åshavn på Flekkeröya. 18km varav 3 km var inomskärs/sidvind.

På kvällen hemma hos Bent festade vi på Calzone och planerade morgondagen. Prognosen såg likadan ut, sol och frisk vind från väst sydväst. Varför inte testa lite längre och se hur lättsurfade de där vågorna var egentligen?

prognosen inför onsdagen. Såg riiiiktigt bra ut. Kopia på dagens?

Onsdag: Brisen kickar in sent och det betydde sovmorgon för oss och jobb halva dagen för Bent. Vi var ju faktiskt på semester och det var så skönt att långsamt vakna och sedan njuta av frukost i sommarvärmen och med utsikt över skärgården.
Bent kom vid lunch och vi alla tre satte oss i bilen och åkte till Flekkeröya. Där lämnade Kris av oss och vi gav oss iväg på en 55km lång dw mot Grefstadvika. Kris skulle kunna köra sin wing foil där och möta oss på vattnet.

Fin start på Flekkeröya

Ganska snart kom vi ut på öppet hav och började surfa. FANTASTISKA vågor även idag. Det var hur enkelt som helst att travestera utåt för att nå vår tänkta linje. Sedan var det bara att mata på. Vågorna var aningen större och mindre branta än igår vilket gjorde att det var lättare att länka och klättra och det gick lite fortare. Bent och jag bytte plats då och då och det var häftigt att vara så otroligt jämn med någon hela tiden. Ingen av oss behövde vänta eller känna sig stressad och vi hade varandra inom synhåll hela tiden.

Vi båda drevs av att få ett bra snitt och vi avverkade kilometer efter kilometer med full fokus och utan stopp. Vi paddlade förbi vackra fyrar såsom Homborsund, Grönningen och Oksöy. Blått hav, blå himmel, vita fyrar, gyllenbruna klippöar, vita skummande vågtoppar. Otroligt vackert!

Kroppen funkade fintfint fram till 30km. Sedan fick jag börja fylla på regelbundet med gel för att behålla fokus. Har gjort några trettiokilometare den här säsongen och idag skulle bli ett bra pass inför kommande Sickhamn à 50km. Enormt tacksam över mina GU med olika mumsiga smaker såsom Chocolate Outrage. Aldrig tidigare har gel varit så gott 🙂

Snart skymtade vi Kris och då hade vi inte så många kilometrar kvar. Småsegt sista biten in men kroppen kändes helt ok, inte ont någonstans.

Kris nöjd idag också. Mötte oss rätt långt ut i de stora vågorna.

Vi var hyfsat nöjda med snittet (13,7km/h) och jag var mycket nöjd med att ha legat mestadels i zon 2 och 1 idag. Lättsurfat? Jovars, för farter runt 17-18 km/h definitiv. Länkade till större vågor här och där med farter knappt över 20 men snabbare än så var inte vågorna idag. Men detta var helt klart en episk downwind för mig. Så stor del av sträckan med vind och vågor i ryggen, lättsurfat och lekfullt. Ingen tristess, ingen smärta – bara kul! Och det rullade på rätt snabbt trots hyfsat liten ansträngning. Lyx!

Flekkeröya till Grefstadvika badplats
perfekt intensitet för ett långpass! och det skvallrar väl lite om att vågorna var fina

Torsdag: Det kom att bli en repris på tisdagens downwind och idag tillsammans med Einar. Kroppen var allt lite trött men ändå helt okej. Kris och Bent surfade (Bent tok-surfade!) och vi mötte dem utanför Flekkeröya. Sol, vågor, vita vågtoppar – vilket paradis! Det var så varmt att Bent surfade med dräkten nerdragen halvvägs. Då är det gött! Lite mindre vind idag och vågorna blev aldrig speciellt stora. Försökte göra några snabba kilometrar och fick mestadels klättra – tungt.

Einar lånade min lilla Squall.
Bent in action på sin slalombräda
Kris gillar Åshavn!

Einar bjöd sedan in oss på middag till familjehyttan på Flekkeröya, med en utsikt ‘to die for’. En jättetrevlig kväll där vi delade några goda grejer med varandra. Einar introducerade oss till det norska bruset ‘Solo’ och vi introducerade Einar till picklade rödlök och Haloumi. Att ättika heter edik på norsk har jag nu fått lära mig 🙂

Finns ingen som bär upp gammelmoderns
solglasögon så bra som Einar 🙂

Dags att tacka för oss denna vecka – vi skulle vidare till Stavanger. Men om vindarna ville skulle vi komma tillbaka efter helgen. (se del 2)
Vi hade haft tre kanondagar hos Bent och jag hade börjat förstå potentialen för detta surfskiställe som ett downwindmekka. Otroligt lätt att få till valfritt långa downwindturer och vinden verkar blåsa ofta. Syr man ihop Sörlandet med västra delen (Lista + Jaeren) kan man nog surfa varje dag. Och vågorna….otroligt fina och lättsurfade. men kanske det var en engånsföreteelse?