Reentry

Här kommer mina tips på hur du som surfskinybörjare ska träna reentry.

*Börja öva på grunt vatten. Öva tills det sitter, tills du kontrollerar alla stegen.
*Viktigt att du hamnar över bucketen (urskålning för rumpan i sittbrunnen) när du ligger horisontellt över surfskin.
*Se till att häva dig långt upp nog över surfskin. Många hamnar för nära vattnet och trillar tillbaka ner igen. Hitta jämnvikt!
*Lär dig redan från början att använda paddeln när du behöver stöd, när du behöver flytta din kropp i surfskin.
*Ta upp ett ben i taget i cockpit. Låt det andra benet vara kvar i vattnet så länge som det behövs. Benet fungerar som ett bra stöd och ponton.
*JA, alla upplever att legleashen trasslar och stramar. Så är det!


Filmen ‘Reentry i vågor’ kommer snart! För dig som redan nu vill göra reentry i vågorna tänk på att:
ALLTID ha vågorna i ryggen. Du ska vara mellan vågorna och din surfski.

Om du ramlar i i lä om surfskin dyker du under din ski/puttar den över ditt huvud för att hämna i rätt position. Se till att leashen inte är snurrad. Snurra runt din ski tills leashen ligger rätt.

I övrigt samma teknik. Vågorna kan ofta lyfta dig upp i skin men vissa upplever det rankare när man väl sitter i cockpit. Behåll ett ben i cockpit när du paddlar iväg. Sväng ner med vågorna för att få bra balans, ta upp benet då.