19 maj 2014

Så ääääääntligen kom hon! Efter en hel höst, vinter och vår anlände hon, från Sydafrika till Oslo och sedan Kungsbacka, personligen levererad av bäste Jens Webster för Fenn Norway. Efter att ha slitit upp plasten lyfte jag försiktigt ner henne från kanotställningen och kände direkt att den här båten kan inte väga mycket mer än 10kg. Fjäderlätt! Inga problem att hålla med en hand. Ska ta med bagagevågen någon gång och väga in henne.

new_spark

Rodret var glädjande nog ett riktigt surf-roder jämfört med min gamla Elites roder. Det är bra, nu ska hon gå bra i stor sjö! Sittbrunnen är något tightare än Elitens och med något lägre kanter/fribord. Framskeppet har mycket mindre volym har insvängningar vid paddelisättet. Hon ser så nätt ut från cockpit, en riktig fröjd för mina ögon som på senare tid lärt mig uppskatta racingkanoternas smala förar. Kort och gott, min Spark är en Elit mini helt enkelt. Samma längd och samma bottenform men nättare vad gäller volym och cockpit.

new_fenn_spark_rudder

new_spark2

Evy och jag provpaddlade våra Sparks på en regnigt och vindstilla Kungsbackafjord. Evy skrek av förtjusning första två minuterna. För mig är det lite svårt att avgöra om båten är snabbare än min gamla, paddlar så sällan med klocka och paddlar sällan plattvatten. Jag tror att söndagens surfskitävling i Kalmar kommer utvisa detta där jag ännu en gång jämför mig med både Pedro, Trent och Jacub, vilka jag tävlade mot/med på Vågryttaren för två veckor sedan.

Det jag dock kände omgående var att Sparken är ett snäpp stabilare, vilket är svårt att förstå med tanke på hur smal hon verkligen är. Och när jag la under min 16mm sittdyna kändes hon fortfarande stabilare än min Elite. Gött! Testade några re-entries och här fanns också en stor skillnad. I och med de lägre kanterna kunde jag hoppa upp och landa rumpan direkt i sitsen – i en och samma rörelse. Att sedan dra in fötter och ben var också enklare i och med den ökade stabiliteten.

Nu återstår bara en sak – att prova henne i vågorna. Det är ändå där det räknas för min del. Men jag tvivlar inte på att det blir lyckat. Det är trots allt en båt i Fenn Elite-familjen och hon bör inte skilja sig så mycket från min gamla när det gäller surfegenskaper. Dock tror jag att det blir lite blötare i cockpit eftersom friborden är lägre. Men….det återstår att se. Först måste vi få lite vind hit till bästkusten.

Det känns som om min nya ski kan bli riktigt bra för mig och jag känner redan paddelglädjen i henne. Jag ser verkligen fram emot framtida turer på havet. Och min gamla Elite? NEJ den kära arbetshästen säljer jag inte! Glöm det!

Evy i sin nya älskling

Evy och jag kunde inte låta bli att ta fram kameran på vattnet och dokumentera hur enormt snabb och stabil den nya Sparken är 🙂

 

Comments are closed

Blogarkiv
Blogkategorier