Fredag: Gav oss av mot Stavanger, där jag skulle hålla kurs för Stavangers Kajakklubb. En ringlande 80-väg tog oss norrut och som vanligt när man åker bil i Norge fylldes bilturen av vackra vyer. Körde ut mot kusten och Jaeren för att spana in de kända sandstränderna där alla vågsurfare hänger. Landskapet plattade ut och liknade Danmark nu. Sanddynor, kossor och åkrar.
Vi stannade på Sele stranda och kände på det klara vattnet. Där var allt några vågor som rullade in och på högra kanten låg ett gäng nybörjare på sina surfbrädor och fick några fina åk. Läckert! Väderutsikterna var sol och ingen vind – kanske vi skulle kunna hålla till på en strand med kursen för att få lite vågor åtminstone?

Jaeren
Kris på en av sandstränderna vid Jaeren

Vi hann även med ett stopp på ‘byn’ och spanade in det gamla Stavanger i form av mindre trähus från länge sedan. Två kryssningsfartyg hade angjort hamnen och vi var inte ensamma om att turista på de vackra kullerstensgatorna. Vi avslutade med ett restaurangbesök där vi fick sitta i solen och njuta av mat och spana in alla matroser (rekryter) som gick förbi. De är ju så fina i sina uniformer!

Gamla Stavanger – gulligt område att promenera i.
Stavanger Kajakklubb finfina klubbhus

Lördag: Stavanger kajakklubb ligger på ön Hundvåg en tunnels bilåkande från Stavanger innerstad. Klubbhuset var jättefint med enkom 5 år på nacken. Kursgänget på ca 10 personer visade sig vara en skön samling med glada paddlare med lite olika erfarenhet. På agendan stod -bli trygg i din surfski’ samt ‘downwind basics’. Det var varmt, ingen vind och strålande solsken. Det kändes riktigt lyxigt att ha detta väder eftersom vi skulle bada hela förmiddagen, traggla reentry osv. Enligt deltagarna var det lite unikt med så fint väder. Det var väl fjärde gången i år de hade temperaturer över 20C sa de.

Går igenom reentryn steg för steg. Somliga lärde sig för att lära ut. Foto: Kris Levemyr

Hela lördagen ägnade vi åt surfski lifehacks, fyrkantsintervaller, säkerhetsövningar, starter, byta ski med varandra, diskussioner om downwind, vågor, bli trygg i surfski osv. Kvällen avslutades med gemensam middag uppe i det stora köket – så otroligt trevligt initiativ! Vi planerade inför söndag och jo nog skulle vi ta oss ut till en sandstrand för att söka dyningar.

Söndagen kom att bli en riktigt kul dag. Vi hade bestämt att hålla till på Hellestöstranden och vid 9 på morgonen var vi bland de första på parkeringen. Dyningen på förmiddagen var inte så stor och jag gick igenom ‘strandvett’ med gruppen. Hur bete sig i brytvågor utan att slå huvudet i skin, låta skin sopa med sig fem andra människor på en vansinnesfärd in mot stranden, hur landa snyggt på stranden utan tio kilo sand i öronen etc. Under lunchen växte dyningen så när vi gick ut igen var det mer rajtan tajta. Vi körde ett gäng strandstarter med Le Mans start och det var riktigt kul. Speciellt när en av deltagarna ‘trynade’ i vattnet och sedan ramlade i både en och två gånger när hen försökte sätta sig i skin. Tävlingsdjävulen kom fram!

Här var vi!

Det som de flesta fick erfara under eftermiddagens session var att tumla i vågorna. Det fel de flesta gör i brytvågor är att de slutar paddla så fort de fångar en våg. Snart börjar surfskin att broacha och då stöttar de antingen på rätt eller fel sida. De som stöttade nedåt ramlade alltid i, med risk att slå huvudet i skin samt få 10 kilo sand i öronen. Det är bra att testa på det för att nästa gång göra rätt. Gör man rätt och stöttar in i vågen är chanserna att sitta kvar och bibehålla skin och värdigheten mycket större. Dessuom slipper man få skin i huvudet om man ändå råkar glida ur.

Kris var med hela dagen och fotade – och tog en mängd fina bilder. Bilder säger mer än 1000 ord sägs det. så jag behöver inte skriva så mycket mer om kursen än att det var en hellyckad helg i Stavanger där jag fick träffa många trevliga och goa människor. Hoppas få se er igen, kanske på någon tävling framöver?! Men framför allt önskar jag er stort lycka till med att få igång egna surfkikurser i klubbens regi.

Jag hade inte några egentliga förväntningar på Stavanger. Jag visste inte så mycket om staden mer än att stora delar av Norges oljeindustri styrs härifrån. Jag blev mycket positivt överraskad av både själva stan och områdena runt omkring. Vackert, mysigt och full med downwind potential.

Fler bilder från söndagens kurs