27-28 september 2014

Dags att hälsa på mina vänner Karin och Kalle Sjöstrand i Lomma. Satte mig lite förväntansfullt på tåget och tänkte på härliga familjen Sjöstrand som jag skulle spendera en helg med – så fort tåget kom fram. Dock kände jag ett litet stygn av avund på mina vänner som skulle nyttja alla fina vindar i Göteborg, Varberg mm. Det har varit vindstilla länge och nu äntligen kom vinden. Karl såg dock till att fixa fram en ski till mig och jag fick också ta del av härlig vind i helgen.

Lördag: först ett pass rullskidor med Karin och hennes kompisar. Karins vänner har i princip aldrig åkt skidor och nu anmält sig till Öppet spår – friskt! Delade med mig av allt jag kunde till de trevliga tjejerna som flitigt kämpade på. Karin grym som vanligt, det mesta satt kvar från förra året då hon premiäröppnade ÖS på 8.10.

På eftermiddagen var det dags att rasta Karl. Det var nästa lite sommar i luften och det kändes som playan där i Lomma. Fick låna Hasses Fenn Swordfish och vi blev skjutsade av Karin till Barsebäck. Det blåste ca 8-9 m/s rak Väst och vi satte av rakt ut. Det var väldigt kort mellan vågorna som blev branta och bröt då och då. Det blev ganska blött och vid något tillfälle var det en brytvåg som verkligen fick tag i mig och jag fick ta ett rejält stöttetag för att inte gå runt. Det var inte så stort men vågorna var liksom pigga och hade attityd. Efter vi rundat fyren höll vi söderut mot bron för att efter ca 3 km vända in mot Lomma och cascha in skön downwind. Vågorna var upp till någon meter som mest och lättfångade. Swordfishen gick riktigt bra idag och jag länkade å länkade å länkade. Till en början körde Karl på riktigt bra, hade bra klipp och hade fint flyt i vågorna. Titt som tätt kikade jag på honom och såg honom alltid surfandes med paddeln nere. När vi hade ca 5km kvar in till Lomma börjar Karl att sacka och jag hörde stönande och grymtande från hans håll. Detta var Karls tredje pass i år – typ – och med lite för lite energi redan från start kan man väl säga att Kalle tog slut. Musklerna trötta och energin slut, punkt slut. Men in kom vi och sista 100m fick vi kryssa in bland kitarna som susade fram och tillbaka, tydligen var det någon kitetävling där vid Lomma Surfklubb.

km_barseback

Barsebäck till Lomma, ca 20km.

Bastu, middag och lite vin på det och det kunde inte bli bättre.  Gjorde upp planer inför morgondagen. Ola Ström skulle arrangera KM (Malmö KK) i downwind på söndagen och det skulle blåsa helt ok så varför inte vara med. Karl kastade förståeligt nog in handduken vilken han s fru Karin snappade upp. Why not? Karin hade bara paddlat ski vid två tillfällen och aldrig i vågor men varför inte. Det hade ju känts så bra de där gångerna i solskenet. Skön människa, skön attityd! Kikade igenom Karins förråd av neopren inför morgondagen och kom fram till att det som lämpade sig bäst var hennes nyinköpta simvåtdräkt. Visste ju inte hur mycket Karin skulle komma att simma nästa dag…

Söndag: Mötte upp med Ola, Hanna, Johan Skärskog, Sofia Bågenhammar, Viktoria Vilén en Jakob och en Carro (från Malmö KK) och körde mot Sibarp Camping. På parkeringen gick Karl och jag igenom paddeltekniken med Karin (sittandes på asfalten), försökte visa hur hon skulle paddla och använda musklerna i mage och rygg, inte bara armarna. Karin har en otrolig kroppsuppfattning, något jag märkte förra året då jag lärde henne lite om längdåkning, och hon verkade fatta grejen. Ola som drabbats av någon magåkomma fotade och höll i starten.

km_malmo_1

Den enormt stora deltagarskaran för dagen: Hanna, Caroline, jag, Viktoria, Karin, Sofia, Jacob och Johan. Foto: Ola Ström

km_malmo_2

Starten har gått. Foto: Ola Ström

Körde en regelrätt strandstart och vi satte av. Kanske inte riktigt samma fart som på EM men ändå. Paddlade ca 2km rakt ut mot bron för att runda någon större boj. Vände sedan norrut och siktade på Turning Torso och fick vinden i ryggen, typ Sydväst 6 m/s. Idag var vågorna mindre och längre och de var mycket svårare att fånga. Fick ta i bra mycket mer än igår och kände att jag saknade min lätta och smala Spark. Men, jag satt ju i en ski på havet och det är inte illa det.
Johan S paddlade lite i cirklar och väntade in mig. Han hade ingen som direkt hotade underifrån. Den andre killen hade gått runt på väg ut mot bojen, kommit upp med Hanna och Karins hjälp och sedan vänt tillbaka. Och jag bjöd inte Johan på så mycket motstånd, mindre än vanligt idag.

km_malmo_3

km_malmo_4

Karin kör Swordfish utan problem trots vågor. Foto: Ola Ström

Tuffade på mot skyskrapan surfade lite här och där, tryckte på så gott jag kunde och svettades som en gris. Hade alldeles för mycket på mig idag och det var inte alls lika blött och svalkande som igår. Gick i mål vid kanalinloppet mot hamnen och paddlade sedan på kanalen tillbaka till klubben.

Efteråt blev det riktigt skönt häng och grill med gänget. Jättekul att få träffa dem alla, alla mina favoritskåningar. Korv, kaffe, kaka på trädäcket och solen kikade bitvis fram. Helt suveränt, 100% surfski!

km_malmo_6

Klubbmstarna Sofia Bågenhammar och Johan Skärskog. Grattis!

Det blev familjen Bågenhammar/Skärskog som plockade hem KM-medaljerna för Malmö KKs räkning, medaljer som underbart nog bestod av två fina lakritsburkar. Härligt! Dagen hade varit historisk då vi varit sex tjejer och två killar som tävlat. Fördelningen damer/herrar brukar se lite annorlunda ut annars. Skitkul! Detta var förvisso lite utav en skojtävling men ändå! Om två veckor kör jag min King/Queen of the fjord på Kungsbackafjorden. Hur kommer det se ut då i anmälningslistan?

Tack Karl för att du fixade och såg till att jag fick paddla ski, uppskattas mycket. Speciellt vår tur på tu man hand. Och tack för skön vistelse med din fina familj. Kram!