Bland vinrankor, kyrkor och slott

OBS och VARNING: till er som är förstagångsbesökare på den här bloggen vill jag bara säga att så som vi har haft det idag har vi inte haft tidigare. Det här är den första riktigt glassiga dagen och vi HAR kämpat som tusan i ur och skur tidigare dagar. Vi är faktiskt värda den här dagen.

Underbar natt i skön säng och frukosten var god åter igen. Så fort vi packat och fått i ordning cyklarna rullade vi bort till närmsta apotek. Det var diverse som skulle inhandlas där och jag gick ut från butiken som en lycklig köpare. De hade kunnat förse mig med både vaselin och Voltaren, nu skulle livet bli fint igen.

Efter några för många dagar i blöta kläder krävdes vaselin lite här och där för att göra livet lite skönare.

Idag hade vi 10 mil framför oss i den berömda Moseldalen, från Koblenz till Traben-Trabach. Solen sken och temperaturen var på väg uppåt. Och idag skulle vi inte behöva ta en endaste höjdmeter förutom någon backe på slutet. Det lät fint det för jag kände mig faktiskt lite sliten i benen och jag var tydligen inte den enda.

Började trampa på på cykelbanan längs floden Mosel och ganska snart blev landskapet underbart vackert med gröna berg, vinrankor på sluttningarna, en mycket frodig dalgång och vackra byar med jättefina hus (och alltid en kyrka) som kantade floden. Det var som på vykorten och i turistböckerna man kikat i. Säger bara wow, wow, wow!

Sjysst vy från cykelsadeln

Jag är SÅ redo för den här dagen!

Axelsson också lite sugen på en glassig dag

Det blev äntligen så pass varmt att jag kunde cykla i kortärmat. Och idag kändes min hälsena mycket bättre även om den såg mer svullen ut. Glädjen sjöd även ur de övriga i gänget och livet liksom lekte. Äntligen! Idag behövdes ingen talbok, det fanns mängder att titta på och det var härligt att bara sitta och njuta och trampa på, känna den varma fartvinden mot huden. Vi fick kryssa en hel del mellan andra cyklister på cykelbanan för ensamma var vi inte i turistiga Mosel.

När vi kom till Cochem var vi halvvägs och det var dags för lunch. Hittade ett ställe med bra utsikt över floden och våra cyklar. Här blev det en trevlig trerätters beståendes av tomatsoppa, flammkuchen (tysk pizza) och glass. Jag tog ett glas vitt just för att vi befann oss i vinregionen med stort V.

Flammkuchen som enligt tradition ska ha creme fraiche eller fromage blanch i botten.

Sjysst lunchställe!

Efter Cochem avtog den värsta turismen och det blev aningen lugnare på cykelbanan. Efter ca 8 mil svängde vi av cykelbanan och trampade upp för en backe och sedan ner i nästa dalgång. Här var det ännu mindre turister och minst lika vackert och de små byarna med kyrkor fortsatte att kanta floden. Det var vinrankor över allt längs de branta sluttningarna och jag klurade på hur det går till när vindruvorna ska skördas.

Vi susade ner i nästa dalgång efter att ha tagit dagens enda uppförsbake

Det är ett hårt liv att vara touringcyklist…

Här odlas det vindruvor högt och lågt.

Efter ca 10 mycket lätta mil rullade vi in i Traben-Trabach där vi skulle övernatta. Även detta var en liten mysig by med gränder, broar, kyrka, tinnar, torn och vinrankor. Hamnade på ett mysigt oh personligt pensionat där Axelsson charmade ägarinnan som gick med på att tvätta vår tvätt i sin tvättmaskin. Den blev till och med upphängd…Pensiontet ligger precis intill ett bageri och förförisk doft letade sig in i våra rum. Det lovar gott inför frukosten.

Knallade ner på byn i den ljumma sommarkvällen och hittade en riktigt sjysst tysk restaurang där vi för första gången kunde sitta utomhus. Det visade sig vara kantarellsäsong och flera av oss beställde kantarellpastan, den med körsbärstomaterna och parmesanosten. Och massor med kantareller! Och så ett glas lokalt vitt till det, gudagott! Vi bråkade lite om den här middagen var bättre än den första indiska middagen vi åt i Tyskland, den som tidigare låg etta på vår topplista. Vi får klura lite mer på den.

Äntligen äntligen middag utomhus

Lyckliga cyklister vid Traben-Trabach

tack för en helt underbar, glassig, skön, härlig och suverän dag där precis allt gått vår väg. Imorgon väntar 13mil och 1700 höjdmeter, det är väl dags att börja jobba lite igen.

Total sträcka dag 9: 10,4 mil

Total tid i sadeln dag 9: 4.45h

Bäst idag: ALLT liksom. Svårt att rangordna. Dagen som helhet!

Sämst idag: Utgår idag!

Totalt antal punkor hittills: 11st

Roligast idag: Annalenas lycka övet att få tvättat kläderna i maskin igen,

Fler bilder från dagen:

Trappor!

Cochem

Anders får kedjeservice

Vi har det gött

Vindruvorna behöver mogna lite till