Göteborg2Chamonix dag 1

Så var det dags, nu bär det av! Känns spännande och kul att ge sig ut på något jag inte riktigt vet vad det innebär. Vi ska cykla 175 mil men det blir säkert mer eftersom Axelsson och Håkansson ansvarar för navigeringen. Det är inte det att de inte hittar, tvärt om så är de orienteringsproffs, men ser man tillbaka till de träningsturer vi har gjort så har de alltid blivit längre än initiala planen. Men vad gör det? Just nu känns 175 mil inte så långt och min kollega Afrika-Calle (som cyklade till Sydafrika) tycker detta bara är en liten uppvärmning. När jag rådfrågade honom om jag borde ha med mig ett extra däck tittade han bara på mig och skrattade. -Men du ska väl bara cykla till Frankrike?!

Tanken är att vi ska greja detta på 15 dagar och kommer cykla 10-15 mil om dagen, bo på B&Bs, äta all mat ute och lyxa med bakelser och säkert någon god öl då och då. En rekreationssemester med fokus på mat och att jobba upp en god aptit varje dag?!

Lastning på färjan mot Fredrikshamn.

Jag har sett framför mig svettiga dagar med solsken och blå himmel. Dock verkar det vara ostadigt väder över både Danmark och Tyskland just nu så det där regnstället jag knölat längst ner i packningen får väl läggas mer lättåtkomligt. Jag har fått frågan flera gånger om vad jag har för cykel att rulla ner på. Jag har en hybridcykel av hyfsad sort. Köpte den för 10 000kr 2011, en Specialized Sirrus Comp med hydrauliska skivbromsar, 18 växlar. Tror cykeln väger runt 10 kilo. Efter att ha slängt på fina slicksdäck (28or) á 250gr så fick jag riktigt sjysst rull på cykeln och den rullar minst lika bra som mina tre följeslagares crosscyklar av finare sort. För att vara på säkra sidan och få bästa möjliga kraftutväxling så har jag bytt hela drivlinan och lager. Känns bra men jag vet att Afrika-Calle förmodligen skrattar åt mig när han läser det här. MEN jag är lite orolig av mig, vill inte lämna något åt slumpen. OCH jag sitter hellre och sippar på en kall öl i en mysig stad i Tysklad än att leda en trasig cykel mot en cykelverkstad.  

Jag har ca 6 kilo packning exklusive vätska, förbackat i säck på styret, på pakethållaren och i en liten ramväska. Det är jag som är ansvarig mekaniker på resan och har försökt ta med mig det mest nödvändiga i hårdvaruväg. 

Laddat gäng

Sitter på färjan nu, de övriga verkar också laddade fast kanske aningen lugnare. Men så är det väl alltid. Har jag några farhågor? Trafiken helt klart! Jag har satt på reflexktape på min cykel, reflexstavar på ekrarna och investerat i en dyr röd lampa baktill som ska lysa 2km i dagsljus. Annalenas största orosmoment är hennes däck som hon upptäckte var lite slitna igår (jag bytte till sprillans nya igår – moha ha ha). Lisa, vad säger du? Formen… Bodyn i baknavet…äsh inget egentligen. Anders Frimodig då? Han oroar sig för Annalenas cykel. Den har krånglat och strulat de sista veckorna och hängt på flera olika verkstäder. 

Nu diskuteras olika klungtekniker vi ska pyssla med. Jag som hade tänk ligga höger bak (blå mjuk vattenflaska i lisas hand) hela tiden 😱😆. Annalena och Anders är de snabba brillorna längst fram.

När vi rullar av Färjan i Fredrikshamn väntar Hobro 12 mil bort. Säkert motinv och regn 😀

11h senare – framme i Hobro

uj uj uj vilken dag, pust och stön. Det blåste kulingvindar mot och från sidan, två punkteringar, värdelös lunch och middag och 12 mil som aldrig ville ta slut. 19.30 rullade vi in på Snehöygård B&B och möttes av en smått chokerande synd. Visst vi hade siktet inställt lågt eftersom det bara kostade 125DK pp men inte så här kanske. I köket stod en halvdrucken romflaska, det låg en annan krossad spritflaska på golvet, köksluckor hängde på trekvarten. Köttiga ben låg på golvet, jag trampade givetvis på ett. Tur att hunden som ägde dem såg snäll ut. Och så mötte vi de förmodade gärningsmännen, ett gravt alkoliserat par som bodde i 1an brevid vårt rum. De hade blod på tröjorna och försökte säga till oss att plocka upp skräpet på golvet. Skrämt pep vi in på vårt rum, bytte och om pep ut lika snabbt på staden för att hitta käk. Vi var mycket hungriga efter 7h i cykelsadeln men efter att ha letat i de centrala delarna utan napp fick vi nöja oss med en sunkig pizzeria. Visst, käket var billigt här, jag beställde en pita med tonfisk för 40kr. In kom ett nybakt pitabröd med burktonfisk och en massa hamburgerdressing. Mmmm!

Punka nr 1 på Annalenas cykel
Punka nr 2, på Lisas cykel

I morgon lär vi fly från B&B asap och försöka hitta frukost på byn. Hoppas hoppas! Vi får också hoppas att Axelssons förkylning blir lite bättre idag var hon lite trött. Danmark, dags att börja leverera nu. Du har morgondagen på dig!

Längd dagens etapp: 13 mil

Tid i sadeln, ca 6.30h

Väder: ca 15C, uppehåll och 15m/s

Bäst idag: Att vi kom fram tillslut.

Sämst idag: Maten, motvinden, alkisarna

Lustigast idag: Två punkteringar efter 15 km.

Dagens etapp
Färjan från Hals, perfekt tajmad, vi bara rullade på.
 

Första matstoppet, sunkig Dansk mat, friterad fisk av olika sort och remouladsås. Blä! MEN hjälmarna är på, vi är säkra!

One thought on “Göteborg2Chamonix dag 1

Comments are closed.